Kiedy do logopedy?
Z pomocy logopedy warto skorzystać, gdy zauważysz, że twoje dziecko:
– nawykowo oddycha przez usta (co między innymi może towarzyszyć częstym infekcjom górnych dróg oddechowych)
– wsuwa język między zęby, gdy wymawia głoski s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, t, d, n,
– dziecko ma wady zgryzu
– masz wątpliwości, czy dobrze słyszy
– dziecko unika kontaktów, wycofuje się, mówi niechętnie
– masz wątpliwości, czy rozumie wydawane przez ciebie polecenia ma siedem miesięcy i nie gaworzy
po ukończeniu 2 roku życia:
– nie mówi prostych słów
– nie naśladuje odgłosów zwierząt i otoczenia
– mówi mało i niechętnie
– nie wypowiada głosek o, u, a, e, y, p, b, m, t, d, n, l, k, ś, ć
po ukończeniu 3 roku życia:
– wsuwa język między zęby, gdy wymawia głoski ś, ź, ć, dź s, z, c, dz t, d, n, l
– pije z butelki lub ssie smoczek, kciuk
– nie wymawia głosek pojawiających się do 2 r.ż oraz głosek następnych, czyli: ą, ę, w, f ś, ź, ć, dź s, z, c, dz g, h, ń
po ukończeniu 4 roku życia:
– mowa dziecka jest niezrozumiała dla otoczenia
– nie wymawia głosek s, z, c, dz zastępując je głoskami ś, ź, ć, dź
– ma trudności z nazywaniem przedmiotów
– nie buduje prostych zdań
– ma trudności z zapamiętywanień wyrazów, zdań, wierszyków
do 5 roku życia:
– nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż
– nie potrafi podzielić wyrazu na sylaby
– w wypowiedziach dziecka pojawiają się błędy gramatyczne
– dziecko przekręca trudne wyrazy
do 6 roku życia:
– nie wymawia głoski r oraz którejś z pozostałych głosek
– nie potrafi podzielić wyrazu na sylaby i głoski
– nie rozróżnia liter
– nie rozumie kontekstu sytuacyjnego
pomiędzy 7 a 10 rokiem życia:
– czyta bardzo powoli, głoskując tekst
– przekręca długie wyrazy
– ma kłopot z przepisywaniem tekstu
– robi dużo błędów ortograficznych
– ma trudność z zapamiętywaniem wierszy
"Chodzi mi o to, aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa."
Juliusz Słowacki