Kiedy do logopedy?

Z pomocy logopedy warto skorzystać, gdy zauważysz, że twoje dziecko:

– nawykowo oddycha przez usta (co między innymi może towarzyszyć częstym infekcjom górnych dróg oddechowych)

– wsuwa język między zęby, gdy wymawia głoski s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, t, d, n,

– dziecko ma wady zgryzu

– masz wątpliwości, czy dobrze słyszy

– dziecko unika kontaktów, wycofuje się, mówi niechętnie

– masz wątpliwości, czy rozumie wydawane przez ciebie polecenia ma siedem miesięcy i nie gaworzy

po ukończeniu 2 roku życia:

– nie mówi prostych słów

– nie naśladuje odgłosów zwierząt i otoczenia

– mówi mało i niechętnie

– nie wypowiada głosek o, u, a, e, y, p, b, m, t, d, n, l, k, ś, ć

po ukończeniu 3 roku życia:

– wsuwa język między zęby, gdy wymawia głoski ś, ź, ć, dź s, z, c, dz t, d, n, l

– pije z butelki lub ssie smoczek, kciuk

– nie wymawia głosek pojawiających się do 2 r.ż oraz głosek następnych, czyli: ą, ę, w, f ś, ź, ć, dź s, z, c, dz g, h, ń

po ukończeniu 4 roku życia:

– mowa dziecka jest niezrozumiała dla otoczenia

– nie wymawia głosek s, z, c, dz zastępując je głoskami ś, ź, ć, dź

– ma trudności z nazywaniem przedmiotów

– nie buduje prostych zdań

– ma trudności z zapamiętywanień wyrazów, zdań, wierszyków

do 5 roku życia:

– nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż

– nie potrafi podzielić wyrazu na sylaby

– w wypowiedziach dziecka pojawiają się błędy gramatyczne

– dziecko przekręca trudne wyrazy

do 6 roku życia:

– nie wymawia głoski r oraz którejś z pozostałych głosek

– nie potrafi podzielić wyrazu na sylaby i głoski

– nie rozróżnia liter

– nie rozumie kontekstu sytuacyjnego

pomiędzy 7 a 10 rokiem życia:

– czyta bardzo powoli, głoskując tekst

– przekręca długie wyrazy

– ma kłopot z przepisywaniem tekstu

– robi dużo błędów ortograficznych

– ma trudność z zapamiętywaniem wierszy

"Chodzi mi o to, aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa."

Juliusz Słowacki